Diagnoseregulativet ukjent for rådgiver Dege i NAV Trygd

Fagfolk må tåle offentlig kritikk, jf advokat John Christian Elden
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/02/fagfolk-ma-tale-kritikk/

Frostating Lagmannsrett i Ålesund, 19.februar 2014

Fortsettelse fra forrige post:

– Javel, takk skal du ha Inger Lise Dege. Da følger neste spørsmål: Kjenner du også hans kollega Øystein Sverre? spør jeg.

Nei.

Chris Sandaker? De er alle jurister, tilføyer jeg.

– Nei.

Inger Johanne Fersle Lund?

– Nei.

Henning Øglænd?

– Nei.

– Takk skal du ha. Kjenner du N.N. som bor i (…..) ikke så langt fra der du bor? spør jeg.

(Min tilføyelse: N.N. er skadevolderen, smittebærer av herpes genitalis, se post 2:)

https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/04/i-forliksradet-27-02-2008-saksokte-med-advfa-braekhus-dege/

– Hva sa du nå? spør Inger Lise Dege.

– Om du kjenner NN ?

– Ja jeg vet jo hvem han er, men det er fordi jeg gikk på skole sammen med ham. Og hans mor var venninne av min mor, bekrefter Dege.

 – Dæskendøtte, glipper det overrasket ut av meg.

– Hans mor var venninne med din mor? spør jeg undrende.

– Jeg har ikke sett ham. Jeg aner ingenting om ham.  Jeg har ikke sett ham på 40 år, svarer Inger Lise Dege, rådgiver i NAV Trygd.

– Kjenner du XX? fortsetter jeg videre.

– Nei.

– Hvis jeg legger til hennes ektemanns navn og sier XXY? Hun er fyrsioterapeut og søster av NN.

– Jeg vet hvem XX og søsteren er, bekrefter Dege.

– Så du kjenner dem? spør jeg.

– Jeg kjenner dem ikke – det kan jeg ikke si, konkluderer Dege.

Lagdommer Kapelrud: – Dette begynner å røyne på min tålmodighet.

– Javel. Takk for at jeg fikk spørre om det. Da har jeg et notat, eller utskrift fra trygdekontoret av 16. januar 2006. Du hadde en telefonsamtale med                    dr. Andersson.

– Ja, bekrefter Dege.

IMG_20141209_0001

– Og der står det, jeg kan lese det for deg: Dr. Andersson ringte. Har fått brev fra medlemmet. Altså fra meg. Han mener hun er 50% arbeidsufør på grunn av sykdom. Sannsynligvis postviralt utmattelsessyndrom, leser jeg inn i mikrofonen.

– Ja, bekrefter Dege.

– Og så sier han: Synes saken er vanskelig. Mener også at mye kan tyde på at medlemmet har…. (en psykisk lidelse, min anm). Sier at medlemmets virusinfeksjoner kan ha ført til at hun har fått tretthetssyndrom, fortsetter jeg.

– Ja, bekrefter Dege.

– Husker du den telefonsamtalen? spør jeg Inger Lise Dege.

– Nei.

– Neivel. Var det du som spurte ham om det var psykiske forstyrrelser inne i bildet? spør jeg.

– Nei, det tror jeg ikke. Men det var ikke første gang det var oppe. Det har stått i andre legeerklæringer og, supplerer Dege.

– Men når det gjelder den attføringsdiagnosen så sa jeg tvert både til legen og til trygdekontoret at jeg var uenig i den depresjonsdiagnosen, som ble påstått der. Jeg lurer på om du forsto dette i tilknytning til diagnosen A04?  Men siden du ikke kjenner den diagnosen….

Jeg opererer ikke med de tallene, skjønner du, svarer Inger Lise Dege.

– Du følger ikke med på de tallene på de diagnosene? spør jeg.

Nei.

– Neivel. Men hvordan kan man da….? undrer jeg.

Dege sier ikke at hun ikke leser diagnosene. Hun leser diagnosene, men forbinder dem ikke med disse tallen, det er det hun svarer, bryter lagdommer Kapelrud inn.

– Javel, så A04 det sier deg ikke noe? spør jeg igjen.

Jeg kjenner overhodet ikke de tallene. Men jeg kjenner veldig godt til ME-diagnosen postviralt tretthetssyndrom….svarer Inger Lise Dege.

Dege tilføyer:
– Og  jeg mener vi var blant de første trygdekontorene som innvilget uførepensjon på en bruker, stikk i strid imot rådgivende lege . For jeg er jo kjent med alle diagnosene. Det er ikke noe problem det….

IMG_20141209_0003

– Når ble første ME-diagnosen innvilget? spør jeg.

– Det er lenge siden. I 1999 eller noe sånt…. Det var helt nytt, forklarer Inger Lise Dege.

– I 1999?

– Ja, tror det, med forbehold om min hukommelse nå, svarer Dege.

– Takk skal du ha. Jeg ble jo erklært syk, og fikk innvilget attføring fra 2001, det vil si to år senere….konkluderer jeg. 

– Ja, men alle sånne trygdeytelser og trygdesaker beror på skjønn, forklarer Dege

– Beror på skjønn? undrer jeg.

– Jeg har også sett på mange av disse legeerklæringne dine. Det har jo hele tiden vært snakk om at du antagelig ville bli bedre, svarer Inger Lise Dege.

– Men diagnosen var slitenhet! Og så ble det putta inn en sånn psykiatrisk  diagnose om depresjon. Jeg tenker at hvis du allerede i 1999 hadde uføretrygdet en ME-syk, da synes jeg det er veldig rart at det ikke ringte noen klokker om at slitenhetat det kunne ha med ME å gjøre! tilføyer jeg bestemt.

Under her er legebekreftelse om at  A04 i fastlegenes diagnoseregulativ tilsvarer G.93.3 i spesialisttjenestens diagnoseregulativ for ME/kronisk utmattelsessyndrom.

IMG_20141209_0002

Diagnoseregulativene ukjent for rådgiver Inger Lise Dege i NAV Trygd.
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/09/diagnoseregulativet-ukjent-for-inger-lise-dege-i-nav-trygd/

Rådgiver i NAV Trygd Inger Lise Dege, beriker sin eksmanns advokatfirma.
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/16/radgiver-i-nav-trygd-inger-lise-dege-beriket-sin-eksmanns-advokatfirma/

Rådgiver i NAV Inger Lise Dege vitner i Frostating lagmannsrett.
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/07/nav-radgiver-inger-lise-dege-vitner-i-frostating-lagmannsrett/

Inger Lise Deges innstillingen forsvunnet? NAV annon 2015.
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2015/01/31/inger-lise-deges-vedtak-forsvunnetnav-anno-30-01-15/

Rådgivende overlege Eirik Haneberg avslører mangelfulle kunnskaper om ME.
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/17/radgivende-overlege-eirik-haneberg-avslorer-mangelfulle-kunnskaper-om-me/

Tilfeldig? Eller ikke så tilfeldig likevel?
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/17/tilfeldig-eller-likevel-ikke-sa-tilfeldig/

Hvorfor ventet NAV i flere år med å anmode søknad om uføretrygd?
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/14/kommentar-til-vitnemal-fra-radgiver-i-nav-inger-lise-dege/

Er rådgiver i NAV Trygd, Inger Lise Dege inhabil?
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/12/er-radgiver-i-nav-trygd-inger-lise-dege-inhabil/

Rådgiver i NAV Trygd husker ikke….
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/11/185/

Diagnoseregulativet ukjent for Inger Lise Dege, rådgiver i NAV Trygd
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/09/diagnoseregulativet-ukjent-for-inger-lise-dege-i-nav-trygd/

Lyver Inger Lise Dege, rågiver i NAV Trygd?
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/07/nav-radgiver-inger-lise-dege-vitner-i-frostating-lagmannsrett/

Rådgiver i NAV Trygd, Inger Lise Dege, uten helsefaglig kompetanse. https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/08/inger-lise-dege-uten-helsefaglig-kvalifikasjoner-i-nav-trygd/

Fortsettelse følger.

Lydfil.

15 thoughts on “Diagnoseregulativet ukjent for rådgiver Dege i NAV Trygd

Legg igjen en kommentar

