Tar ut stevning mot skadevoldsmillionær

20.februar 2009:

– Skulle ha snakket med noen om hvordan jeg skal gå frem for å få utsatt tidspunktet for å ta ut stevning, forklarer jeg sentralbordet ved Oslo tingrett.

– Trenger du å forlenge fristen? Når går den ut? spør damen i ekspedisjonen.

– Var i forliksrådet 27. februar i fjor. Da utløper fristen 27. februar, svarer jeg.

– Et øyeblikk, svarer ekspedisjonen….

(Pausemusikk av Grieg fyller øret mitt)

– Jeg prøver og sette deg over til en dommer…. Hun heter Ina Strømstad. En annen dommer antydet at kanskje forliksrådet kunne forlenge fristen. Bare hold linjen, fortsetter damen. (…. og jeg som trodde det var elementærkunnskaper hos dommere og jurister hvordan en stevning utsettes….)

(Pausemusikk av Grieg fyller øret mitt.)

Ina Strømstad, svarer en hyggelig kvinnestemme.

– Var i forliksrådet med motpart for et år siden, 27.februar. Stevningsfristen utløper om en uke. Skal til medisinsk utredning i utlandet, fordi utenlandske leger kan mere om denne sykdommen jeg har, enn norske. Kan jeg søke om utsettelse på frist for stevning? spør jeg.

– Du bør sende inn en stevning innen den årsfristen. Vis til at det kan komme ytterligere dokumentasjon som du vil ettersende, fordi den ikke foreligger pr. nå. Og at den heller ikke foreligger innen årsfristen, forklarer tingrettsdommer Strømstad.

– Behøver jeg en advokat for å gjøre det? spør jeg.

– Nei, det trenger du ikke. Du kan komme ned hit eller du kan gå inn på nettet og få litt informasjon om hva en stevning innebærer, forklarer Strømstad.

– Så dere kan hjelpe meg? spør jeg forbauset.

– Du kan få hjelp til å sette opp en stevning her hos oss. Da setter vi opp en sånn summarisk….Men du får hjelp hos en advokat naturligvis også, forklarer Strømstad.

– Tenkte jeg skulle henvende meg til advokat når jeg vet mer om resultatene av undersøkelsen, tilføyer jeg.

– Ja nettopp. Du gjør lurt i å avlyse den årsfristen, hvis ikke all dokumentasjon foreligger. Den kan ettersendes når den kommer, råder tingrettsdommer Strømstad.

– Hvor lang tid kan en stevning utsettes da? Undersøkelsen tok seks, syv måneder for en annen. Må jeg gjenta begjæringen? spør jeg.

– Stevningen innebærer at du oppretter en sak her. Da avbrytes den årsfristen fra forliksrådet, og vil bli behandlet av en dommer her. Hvorvidt den dommeren da sier ja, det er grunnlag for å vente såvidt lenge med den dokumentasjonen, det skal jeg ikke ha sagt. Fordi stevningen din vil bli sendt til motparten som får uttale seg. Kanskje motpart protesterer og hevder at her er det ikke nødvendig å innhente noe som helst. Det vet jeg altså ikke. Men da er det dommeren i den konkrete saken som vil avgjøre det, forklarer Strømstad.

– Skal jeg legge ved all form for legedokumentasjon eller kan jeg bare henvise til den? spør jeg.

– Det du har pr. i dag som er relevant for kravet ditt, legger du ved nå.

– Det er legejournaler fra lang tid tilbake. Må jeg også oppgi hva jeg krever i erstatning og oppreisning? spør jeg.

– Altså, du kan enten kreve et beløp for eksempel oppad begrenset til et eller annet beløp, som da er innenfor hva du krever. Eller du kan si at beløpet fastsettes etter rettens skjønn. Dette får du hjelp til når du setter opp stevningen her hos oss, forklarer tingrettsdommer Strømstad.

– Tusen, tusen hjertelig takk for hjelpen. Kjempefint! avslutter jeg lettet.

– Bare hyggelig det. Hvis du trenger hjelp til å sette opp stevningen kan du gå inn på domstol.no på nettet for å få litt mer informasjon, og så kan du henvende deg i ekspedisjonen her i tinghuset, tilføyer Strømstad.

– Kan jeg bare komme ned eller trenger jeg å bestille tid hos dere? spør jeg.

– Skal forsøke å sette deg tilbake til ekspedisjonen så kan du bestille tid der, sier Strømstad hjelpsomt.

(Igjen fyller pausemusikk av Grieg øret mitt.)

– Jeg ønsker å bestille tid til å sette opp en stevning 24. februar, forklarer jeg damen i ekspedisjonen.

– Et øyeblikk, svarer ekspedisjonen……

(På ny pausemusikk av Grieg i øret mitt.)

– Fant en dommer som kan hjelpe deg. Hun heter Ina Strømstad.

– Så fint!svarer jeg lettet og legger på, etter at nærmer klokkeslett for møtet i Oslo tingrett er avtalt.

24.februar 2009, møter jeg frem i Oslo tingrett som avtalt og henvender seg i ekspedisjonen.

Dommer Monstad skal hjelpe deg, forklarer damen i ekspedisjonen.

– Ikke Ina Strømstad likevel? spør jeg forundret, siden det var henne jeg var blitt forespeilet.

– Nei, hun er opptatt i retten, bekrefter damen i ekspedisjonen.

– Ja vel. Glad til bare jeg får hjelp, jeg….

Fortsettelse følger: Stevning ved tingrettsdommer Helge Monstad

Lydfil.

6 thoughts on “Tar ut stevning mot skadevoldsmillionær

Legg igjen en kommentar

