Stevning ved tingrettsdommer Helge Monstad

Oslo tingrett 24.februar 2009
Hemmelig lydopptak av samtale med tingrettsdommer Helge Monstad.

Hvor smart er det egentlig – å plassere en overgrepsutsatt kvinne med en vilt fremmed mannlig tingrettsdommer i et lite værelse på tinghuset for å snakke om intime overgrepsdetaljer i forbindelse med stevningen?

Tingrettsdommer Helge Monstad, er i pensjonsalderen. Altså på alder med saksøkte. Han er å anse som en erfaren dommer og jurist. Før han ble utnevnt til dommer, var han ansatt ved Oslo Politikammer. Han skulle derfor vite hvor viktig detaljene i stevningen er for det videre utfallet i saken.

Utdrag av lydopptak fra møtet med tingrettsdommer Helge Monstad:

– Hvilke undersøkelse dreier det seg om? spør Monstad, etter at jeg har forklart at jeg ønsker stevningsfristen utsatt på grunn av undersøkelse – og behandling i utlandet, hos dr. DeMeilleres.

– Laboratorieprøver. Det er årsaken til at jeg nå må søke om utsettelse av saken inntil de foreligger. Symptomene kan knyttes til herpesinfeksjonen, forklarer jeg.

– Kan jeg si at du da mener at det skyldes den? spør Monstad.

– Jeg mener det er bombesikkert at utviklingen skyldes herpesinfeksjonen. Men det er selvsagt ut fra min personlige vurdering og slik jeg husker hvordan det hele startet og hvordan jeg har hatt det alle disse årene, bekrefter jeg.

– Ja.

– Og på bakgrunn av dokumentasjonen jeg har fra alle legejournalene mine, tilføyer jeg.

Tingrettsdommer Monstad lytter, og noterer. Han sitter ved skrivebordet borte ved vinduet, jeg kan se ham fra siden, der jeg sitter. 

– Etter at jeg måtte selge det fysikalske institutt mitt i 1995 på grunn av helseplager, var jeg så gåen at jeg ikke kunne forholde meg til sykdomstilstander, forklarer jeg. Og tilføyer:

– Jeg ante rett og slett ikke at det fantes en lidelse som ME/postviralt utmattelsessyndrom før en spesialist i indremedisin antydet det. Der etter sendte NAV meg videre til infeksjonsmedisinsk avdeling ved Ullevål. Etter at jeg fikk ME-diagnosen, har jeg måttet se tilbake på alt som har skjedd helsemessig, siden herpessmitten i 1988.

I løpet av samtalen gjentar jeg flere ganger overfor dommer Monstad at saksøkte innrømmet at han hadde hatt ‘røde prikker’ på penis, da saksøkte ble konfrontert med gynekologens funn i april 1988.

 

Jeg forklarer også dommer Monstad at saksøkte tok seg til rette på meg.

– Voldtekt? spør dommer Monstad.

***

Fagfolk må tåle kritikk, jf advokat John Christian Elden
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/02/fagfolk-ma-tale-kritikk/

Tingrettsdommer Helge Monstad utelater detaljer.
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/27/tingrettsdommer-helge-monstad-utelater-detaljer/

Herpesvira ikke til å spøke med!
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/26/herpesvira-ikke-til-a-spoke-med/

Var det voldtekt? Stevning ved tingrettdommer Helge Monstad
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/25/var-det-voldtekt/

Jeg – en golddigger? https://livserinehelgesen.wordpress.com/2015/06/23/jeg-en-golddigger-2/

Fortsettelse følger i neste post.

Lydfil

13 thoughts on “Stevning ved tingrettsdommer Helge Monstad

Legg igjen en kommentar

