Foreldelse er som å selge strikk i metervis….

Fortsettelse fra forrige post: Stevning ved tingrettsdommer Helge Monstad, 24.02.09.

– Var i forliksrådet for et år siden. Saken gjelder en helseskade, som ligger langt tilbake i tid, forklarer jeg til tingrettsdommeren, etter at vi har håndhilst, og funnet hver vår plass i et rom i syvende etasje i Oslo tingrett.

– Spørs om saken kan være foreldet, sier tingrettsdommeren.

– Jeg trodde foreldeldelsesfristen løp fra det tidspunktet jeg fikk kunnskap om skaden, og det skjedde først i 2006, da jeg ble uføretrygdet, svarer jeg, og minnes advokat Edmund Asbøll, som mente at foreldelse ikke var noe problem i saken min. «Foreldelse er som å selge strikk i metervis, fordi det er en treårsfrist som er poenget. Det er skjønnsmessig når den begynner å løpe. Den begynner å løpe fra det tidspunktet hvor vedkommende har nødvendig kunnskap om skaden og den ansvarlige« hadde Asbøll forklart meg 15.11.07.

– Legene har hatt lite kunnskape om ME, men mine journaler tilbake til smittetidspunktet viser at det er de samme symptomene som går i gjen. Det finnes  forskjellige herpesvira, syv av dem går på mennesker, og et av disse har altså jeg, tilføyer jeg.

– Er du sunnmøring? tilføyer jeg spørrende, og forteller hvor jeg kommer fra.

– Ja, svarer tingrettsdommer Monstad.

– Hvor er du i fra da? spør jeg. Tingrettsdommeren svarer ved å oppgi navnet på en kommune på Søre Sunnmøre.

– Hva var navnet ditt igjen? lurer jeg på, og dokumenterer slik det tappende stresset jeg er utsatt for, ved å befinne meg i et lite værelse i Oslo tingrett med en for meg vilt fremmed mann: tingrettdommeren.

Helge Monstad, gjentar dommeren, og jeg noterer.

– Har forliksrådet avsagt en dom? spør Monstad.

– Ikke en dom, svarer jeg.

– Da har den avgjørelsen i forliksrådet en foreldelsesfrist? spør Monstad.

– Riktig. Og den foreldelsesfristen utløper 27. februar. Norske leger kan ikke nok om ME. Derfor skal jeg videre til utredning i utlandet, forklarer jeg.

– Årsaksspørsmålet er komplisert. Spørsmålet om foreldelsen….forklarer Monstad.

– Et lite øyeblikk…..Da må jeg nesten se på dokumentet hva forliksrådet skrev….svarer jeg, mens jeg blar i bunken av dokumenter, som jeg har med.

– Kan jeg få se henvisningen fra forliksrådet? spør Monstad.

– Det skal du få, svarer jeg, reiser meg opp fra stolen, og rekker ham avgjørelsen av 27. februar 2008 fra Oslo forliksråd.

IMG_20141205_0004 kopi

– Legene sa at viruset ville brenne ut….Men det har ikke skjedd. Jeg kunne ikke vite noe om alvoret før jeg ble uføretrygdet. Altså først da jeg fikk den ME-diagnosen, og spesialisten ved Ullevål mente ME skyldtes herpesinfeksjonen, forklarer jeg, som ikke hadde ant at det fantes en slik sykdom før dr. Andersson nevnte ME og postviralt utmattelsessyndrom da NAV Trygd rekvirerte meg til ham for spesialistundersøkelse i 2005, etter at jeg var blitt anmodet om å søke uføretrygd.

– Du klaget saksøkte inn til forliksrådet, og da fikk du et tilsvar fra ham? spør Monstad

– Beklager, har kommentert litt på tilsvaret, sier jeg, og gir tingrettsdommeren tilsvaret fra skadevolderens advokatfullmektig Sonia Seyersted i advokatfirmaet Brækhus Dege.

– Her må flere spørsmål avklares. Fins det et ansvarsgrunnlag, og foreligger det foreldelse med hensyn til erstatning? sier Monstad.

– Mener du med ansvarsgrunnlag om jeg kan bevise at det er NN som smittet meg? spør jeg.

– Spørsmålet er om NN kan bebreides, hvis han ikke visste om at han hadde genitalherpes, forklarer tingrettsdommer Monstad.

– Der kan jeg tilføye at det var nettopp det han visste! Han visste at han hadde sår på penis, forklarer jeg bestemt.

– Kan du bevise det? spør Monstad.

– Nei. 

– Da blir det påstand mot påstand da, konkluderer tingrettsdommer Monstad.

IMG_20141226_0001

– Har legeattester fra to medisinske spesialister, en professor i veneriske sykdommer, og en spesialist i gynekologi, som begge bekrefter at det var en primærinfeksjon, det vil si en førstegangsinfeksjon jeg hadde, da herpes ble konstatert i april 1988, forklarer jeg.

– Det er umulig å ha samleie hvis man har en sånn fersk infeksjon, fordi herpessårene gjør så innmari vondt….Væsken inne i herpesblærene bidrar til å spre smitten. Begge de to spesialistene bekrefter at det var en førstegangsinfeksjon som ble konstatert i april 1988. Jeg kan også på forskjellige vis dokumentere at det ikke var andre partnere inne i livet mitt – på den måten – i det tidsrommet, forklarer jeg.

– Da får vi sette opp en stevning, sier Monstad.

Her uttaler advokatene Edmund Asbøll og Jon Wessel-Aas om foreldelse. https://livserinehelgesen.wordpress.com/2014/12/17/advokat-edmund-asboll-jon-wessel-aas-og-sorenskriver-geir-engebretsen-om-foreldelse-m-m/

Fortsettelse følger.

Lydfil.

2 thoughts on “Foreldelse er som å selge strikk i metervis….

Legg igjen en kommentar

