Saksøkte hadde hatt røde prikker, altså sår….

Fortsettelse fra forrige post: Stevning ved tingrettsdommer Helge Monstad, 24.02.09.  
– Ble det nedlagt påstand i forliksklagen? spør tingrettsdommer Monstad.


– Ja da. Jeg har nedlagt påstand. Tilføyer herved at jeg er klar over at mitt erstatningskrav ikke stemmer overens med dagens rettspraksis. Etter å ha snakket med en aktuar, regnet jeg ut hva jeg har totalt har tapt av inntekt, sammenlignet med hva en frisk privatpraktiserende fysioterapeut kunne tjent i disse årene, som jeg har gått glipp av på grunn av sykdom, bekrefter jeg.


– Hvorfor vil du ha utsettelse? spør Monstad.  

– Jeg må sannsynligvis til utlandet for å få tatt laboratorieundersøkelser som da kan bekrefte eller avkrefte om det er herpesinfeksjonen som er utslagsgivende for min ME.

– Det blir opp til dommeren å avgjøre, forklarer Monstad.

– Ja, det fikk jeg forklart av tingrettsdommer Ina Strømstad, at først må jeg innlevere stevningen, og så må en dommer avgjøre hvorvidt jeg får den utsettelsen som er nødvendig for å innhente utenlandsk laboratoriedokumentasjon, svarer jeg.

– Og så må vi oppgi et erstatnings- og oppreisningsbeløpet, sier Monstad.  

– NN visste  at han hadde hatt røde prikker på penis. Eller sår. Jeg kan ikke dokumentere det, men slik bekreftet han at han hadde visst at han hadde sår da han tok seg også til rette på meg….forklarer jeg.

IMG_20141226_0001

– Først og fremst grunnlaget for kravet, sier Monstad.

 – Jeg møtte NN første gang på Ansa-lekene i Sveits i 1981. Hans søster studerte samme sted som meg. Hun spurte om jeg kunne danse med broren, fordi han var så deprimert…. Merkelig at han, voksne mannen sendte sin søster, men i ettertid vet jeg at hun flere ganger har vært storebrorens løpejente, forklarer jeg.  

bilde(10)

– Jeg danset med han derre broren hennes…. Og det var det. Neste gang møtte jeg NN igjen på en sommerfest på Grepan i 1986. Da danset vi noen ganger…. Etterpå inviterte han meg på hjemmelaget laksemiddag. Han var søt, men det var alt. Jeg var ikke interessert i ham annet en som venn. Like etterpå dro han på flere års jordomseiling….forteller jeg. – På oppfordring fra han søster, som jeg hadde et nettverkforhold til, sendte jeg ham en julehilsen, fordi han befant seg på Barbados, og hadde det visstnok veldig kjedelig ifølge søsteren…. I slutten av februar 1988 dumpet det ned et postkort fra Maldivene. Der han skriver at han reiser hjem om en uke….

IMG_20141226_0002

– Han pendlet mellom Oslo og utlandet der han jobbet, og inviterte meg med på mye forskjellig. Hyggelige middager hos sine venner, ludospilling hos hans venn Øystein (min anm: Øystein A. Sverre i Brækhus Dege) og hans daværende sekretærvenninne. NN og jeg var på konserter sammen, vi var på Holmenkollrenn – og påfølgende erstesuppesamling hos hans familie. Vi opplevde mye hyggelig sammen. Aldri noe mer. Jeg anså NN som en godslig venn. Han var dessuten mange år eldre enn meg. Da han uventet inviterte meg med på fjellet i påsken, takket jeg ja. Ikke ante jeg at vi måtte bo på samme værelse der….i to døgn, men ingenting skjedde av seksuell karakter. Så måtte han plutselig avbryte påskeferien på grunn av dødsfall i jobben. Han skulle vente i min leilighet noen timer til båten gikk senere på kvelden. Det var da det skjedde…..forklarer jeg.

– Kan vi si at det er herpessmitten som utløste ME? spør tingrettsdommer Monstad.

– Ja. Bombesikkert, svarer jeg. Og han tok seg til rette på meg. Han…..han…..stotrer jeg. Det opplevdes utfordrende å rippe opp i dette verste øyeblikk i livet mitt til en vilt fremmed mann, tingrettsdommer Monstad, der bare vi to befant oss i et lite værelse i Oslo Tingrett.

– Voldtekt? spør Monstad.

– Han brukte ikke vold, han rev ikke i stykker klærne mine, han slo meg ikke, svarer jeg.

– Hm… – Vi slumret på sofaen. Jeg våknet – og husker bare den følelsen. Jøss! – dette var ikke noe jeg hadde forventet av ham. Han bare …. tok seg til rette, forklarer jeg og minnes hvordan sjokket eksploderte inne i hodet mitt.

– Det var først da jeg kontaktet ham 20.april, etter at jeg hadde vært hos gynekologen at N.N. bekreftet at han hadde hatt disse røde prikkene på penis da han tok seg til rette på meg. Altså sår. Han hadde visst det, men ga meg ikke noe valg!

– Kan jeg skrive at du umiddelbart etterpå ble syk og fikk herpesutbrudd? spør Monstad.

– Nei, du kan ikke si umiddelbart etterpå. Du må se her på journalen min….sier jeg.   – 13. april oppsøkte jeg første gang dr. Stein Haudemann Andersen ved Bentesbro legesenter etter at jeg i flere dager hadde hatt tiltagende murring i underlivet, og ubehag ved vannlating. Dr. Andersen undersøkte urinprøven min, og mente jeg hadde en urinveisinfeksjon. Han skrev ut antibiotika. Som ikke virket.Jeg ble bare verre og verre, hvorpå jeg kontaktet gynekologen for akutt-time 20. april, forklarer jeg.

– Visste N.N. at du gikk til lege og gynekolog for underlivssmerter, spør tingrettsdommer Monstad.  

– Nei, det visste han ikke. Vi hadde ikke kontakt etter den skjebnesvangre søndagsettermiddagen på sofaen i min leilighet, forklarer jeg.  

– Kan jeg skrive at du ble syk og fikk herpesutbrudd etter kort tid? spør Monstad  

– Ja. Så gikk jeg til legen.Ble behandlet med to sterke antibiotika. Det bekreftes også i gynekologens journal, forklarer jeg.  

– Du ble behandlet med flere antibiotikakurer? spør Monstad.

  – Ja, som ikke virket, gjentar jeg.  

– Når var dette? spør Monstad.  

– I april 1988, svarer jeg.  

– Var det gynekologen som konstaterte at du hadde herpes? undrer Monstad  

– Ja. Herpes genitalis, tilføyer jeg.  

– Hva skjedde da? Ble det behandling? spør Monstad.  

– Ja.  

– Og så da? spør Monstad

Fortsettelse følger. 

Lydfil  

2 thoughts on “Saksøkte hadde hatt røde prikker, altså sår….

Legg igjen en kommentar

