Kontakter advokat Espen Seeberg

Etter at VG knuste min advokat Edmund Asbøll i en kritisk artikkelserie rett før jeg møtte saksøkte i forliksrådet i februar 2008, og advokat Asbøll forble stum, valgte jeg å finne ny advokat til saken min. Etter  å ha fått avslag på avslag fra en drøss advokater på grunn av det de kalte ‘kapasitetsproblemer’ – og enkelte besvarte heller ikke mine henvendelser (bla advokat Eric Lindset, Advokatfirma Elden),  tok jeg til slutt i ren desperasjon i bruk telefonkatalogens registre over advokater, for å finne en.

Første samtale med advokat Espen Seeberg i Moss hadde jeg 4. mars 2009:

– Fikk deg anbefalt av en advokat som heter Gunnheim, forteller jeg.

– Ja?

– Gjelder en erstatningssak….i ME, forklarer jeg.

– ME? spør advokat Seeberg overrasket.

– Ja.

– Sånt kronisk trøtthetssyndrom? spør han.

– Ja, det er en spesiell sak. Må ha en som vinner for meg. Hehe, ler jeg.

– Hahaha, ler advokat Seeberg.

– Forsto det slik at du skal slå deg sammen med advokat Gunnheim etterhvert?

– Ja, det er planen, bekrefter Seeberg.

– Har du erfaring med rettsprosedyre? lurer jeg på.

– Jada.

– Jeg har allerede innlevert stevningen. Fikk en dommer ved Oslo tingrett til å hjelpe meg med å skrive den, forklarer jeg.

– Javel.

– Var i forliksrådet allerede for et år siden, tilføyer jeg.

– Hvem er motpart da? spør Seeberg.

– En privatperson, svarer jeg.

– En lege eller?

– Nei, en privatperson.

– Javel.

– Det er en som smittet meg med et virus jeg har vært plaget med siden 1988, tilføyer jeg.

– Jaha?

– Fikk diagnosen ME av infeksjonspesialist ved Ullevål i 2006. Han tok masse prøver av meg. Og mente det kunne være herpesinfeksjonen som har utløst ME hos meg. Det har tatt tid å sette seg inn i diagnosen. Hadde aldri hørt om ME før, som jeg har i moderat grad, forklarer jeg.

– Jeg bare lurer på om det kan være problemer med at saken er foreldet vet du, sier Seeberg.

-Tingrettsdommeren som hjalp meg å skrive stevningen nevnte også noe om det. Han sa at retten kanskje først måtte ta stilling til om saken er foreldet. Men som jeg sa til ham: jeg kunne ikke vite noe om sykdommen før jeg fikk ME-diagnosen. Heller ikke han legen som søkte uføretrygd for meg viste spesifikt til ME. Ingen av mine leger har noensinne antydet den diagnosen, noe som bekrefter at diagnosen er ukjent. Legen som søkte uføretrygd antydet immunsvikt på grunn av residiverende herpes. Jeg hadde ikke hørt om ME-diagnosen før jeg av NAV ble henvist til spesialister. Først en indremedisiner, så infeksjonspesialist ved Ullevål. Og til slutt spesialist i psykiatri, som var enig med Ullevål. Alle mine journaler dokumenterer de samme symptomene i nær tilknytning til førstegangsinfeksjonen av herpes.

– Problemet er lengstetid på 20 år vet du.

– Ja jeg har hørt det. Men forliksklagen ble tatt ut innen 20 års fristen, bekrefter jeg.

Men da skal det være greit. Neste problemet er årsakssammenhengen, sier advokaten.

– Nå har det dukket opp nye laboratoriemuligheter i utlandet som kan bekrefte eller avkrefte sammenhengen. Kan man på slikt grunnlag få utsatt berammelsen? Ville være en fordel å få tatt videre utprøving. Hva syns du om det? spør jeg.

– Jeg kan godt hjelpe deg, men det høres vanskelig ut! Det kan jeg si med en gang. En vanskelig sak. Det er sjeldent man går til sak mot privatpersoner i Norge, på den måten.

– Ja, men han visste at han hadde sår! svarer jeg.

– Ja.

Han tok seg også til rette på meg, tilføyer jeg.

– Jaha. Javel, svarer Seeberg, uten å undersøke nærmere hva jeg mente.

– Det er derfor han må stå til rette for det han har gjort, konkluderer jeg.

– Er han norsk eller?

– Ja. Tingretten anbefalte meg å få en advokat til å søke om fritt rettsråd, forklarer jeg.

– Smittet han deg med vilje eller? spør advokat Seeberg.

– Eh….Det vet jeg ikke. Han var i hvertfall uaktsom. Han visste at han hadde sår på penis. Han skulle ha tatt sine forholdsregler. Han skulle ha gitt meg muligheten til å ta et valg! bekrefter jeg.

– Hm. Ja.

– Motpart hevder at han aldri har fått bekreftet herpes, forteller jeg.

– Send meg dokumentene så skal jeg se på saken, sier advokat Seeberg.

Fortsettelse følger.

Lydfil

20 thoughts on “Kontakter advokat Espen Seeberg

Legg igjen en kommentar

