Tingrettsdommer Sæveraas lar seg diktere av advokatfullmektig

Fortsettelse fra Planmøtet 14.mai 2009:

– Så hvis du vil at N.N. skal gjennomgå slike undersøkelser må du stille økonomisk sikkerhet for at saksøkte skal gjøre det. At kostnadene blir betalt for ham, forklarer tingrettsdommer Njaal Sæveraas.  (Plutselig ikke bare ‘tror’ tingrettsdommer Sæveraas,  – i løpet av et blunk og med instruks fra advokatfullmektig Lindstrøm har Sæveraas allerede avgjort at jeg må stille økonomisk sikkerhet for en eventuell laboratorieundersøkelse av saksøkte N.N.)

– Ok, det er greit å vite, svarer jeg.

– Men det er du som har anlagt søksmålet, da må du også være innstilt på at det er du som har bevisførselen. Det er du som må sannsynliggjøre at saksøkte N.N. har opptrådt erstatningspliktig, forklarer tingrettsdommer Sæveraas irettesettende til meg.

– Takk for opplysningene, jeg er som sagt ingen jurist, bekrefter jeg.

– Har du søkt om fri rettshjelp? Slik at du får mulighet til å få deg en advokat hvis du har veldig lav inntekt? fisker Lindstrøm.
(Hva vet forøvrig Lindstrøm om mine inntektsmuligheter  nå som vi etter 19.02.2014 vet at min saksbehandler i NAV Trygd, Inger Elisabeth Dege er eksfrue og – har flere barn sammen med gründer av advokatfirmaet Brækhus Dege, advokat Jan Dege?)

– Fikk innvilget fri retthjelp av Fylkesmannen da advokat Asbøll tilskrev saksøkte N.N første gang. Der etter svarte Fylkesmannen at det var opp til domstolen, forklarer jeg.

– Dette er ikke den type sak som det uten videre gis fri rettshjelp til, tilføyer tingrettsdommer Sæveraas
(mens advokat Asbøll mente at den absolutt kom inn under fri rettshjelps prinsippene.)

– Vi har vært litt inne på om det kan bli aktuelt å kreve granskning av min klient, sier Lindstrøm.

– Ja. Og så kommer spørsmålet om det skal sikres bevis? spør Sæveraas.

– Herpes forsvinner ikke, så det er ikke nødvendig, konkluderer Lindstrøm.

– Skal det oppnevnes sakkyndig? spør Sæveraas.

IMG_20150101_0002IMG_20150101_0003

Fortsettelse følger.

Lydvil

Legg igjen en kommentar

