Tingrettsdommer Sæveraas ringer meg etter Planmøtet….

15. mai 2009: Dagen etter det telefoniske planmøtet, blir jeg uventet oppringt av tingrettsdommer Njaal Sæveraas:

Advokatfullmektig Lindstrøm ringte tilbake i går og fikk bekreftet at også jeg ble avbrudt, forteller jeg.

– Ja, det er forklaringen. Men vi var nesten ferdige. Nå har jeg også snakket med Marcus Lindstrøm, og har sagt at det kan være hensiktsmessig i denne saken å få til en stansing. Stansing innebærer at saken stanses i minst seks måneder. Da kan dere ikke gjøre noe. Men når seksmånederperioden er utløpt er det opp til hver av dere og sette saken igang igjen. Hvis ikke igangsetting skjer i løpet av en to års periode, heves saken automatisk, forklarer Njaal Sæveraas.

– Det planmøtet kom veldig bardust på meg. Som sagt jeg er ikke jurist, innrømmer jeg.

IMG_20150101_0003IMG_20150101_0002

– Jeg tror at saksøkte N.N. vil akseptere en avtalt stansing. Når saken igangsettes igjen kan du bare skrive et brev med en setning: «Vi setter saken herved igang igjen.» Det er ikke mer hokkuspokkus enn det. For hvis de medisinske undersøkelsene viser at det ikke er noe grunnlag for å holde saksøkte N.N. ansvarlig, kan saken dø bort av seg selv. (Er tingrettsdommer Sæveraas informert om at saksøkte N.N. av sin fastlege dr. Ginette Mæhlumshagen allerede  6. mai fikk bekreftet at N.N. ‘har hatt både herpe 1 og 2’….?)

IMG_20150320_0001

– Javel. Den er grei. Men tror nok dessverre N.N er skyldig! Jeg tror også at det er sammenheng mellom herpessmitten han påførte meg og utløsning av ME. Men jeg er ingen lege, og kan selvsagt ta feil, tilføyer jeg ydmykt.

– Altså nå skal Lindstrøm avklare dette med sin klient N.N. Hvis din motpart er enig i stansing, lager Lindstrøm et prosesskriv med en avtale, som han sender deg. Så sender du det, når signert av begge parter, hit til tingretten. Da blir saken stanset, slik at du kan senke skuldrene et halvt års tid for å få gjennomført den undersøkelsen, fastslår Sæveraas.

– Tusen takk, kjempefint! Følte meg innmari dum i går. Men dette er en fin løsning, bekrefter jeg lettet.

– Ja. Men det er ikke sikkert det blir noen løsning. N.N. behøver ikke gå med på det, men jeg tror at advokaten hans vil anbefale det, sier Sæveraas, som bare få minutter tidligere hadde forespeilet meg at saksøkte N.N. ville tillate en stansing….

– Da får vi avvente svaret fra N.N. sier jeg, som jo kjenner saksøkte N.N. langt bedre enn noen av de andre involverte i saken….både fra det seksuelle overgrepet, herpessmitten han påførte meg, og et meget kort, og like så turbulent ekteskap på ca 8 måneder. 

– Da får jeg bare beklage dette med domstolens linjebrudd. Vi var forsåvidt kommet så langt at vi var mer eller mindre ferdige, tilføyer tingrettsdommer Sæveraas.

– Advokaten jeg har vært i kontakt med heter Seeberg. Han skulle ha deltatt i telefonmøtet i går, men det oppsto en misforståelse, forklarer jeg.

– Ja. For ved stansing behøver du ingen advokat på lenge. Da kan du se hva du får ut av den undersøkelsen, konkluderer Sæveraas, som ikke spør flere spørsmål om hvem denne advokat Seeberg er. 

– Ja, tusen takk, svarer jeg lettet.

– Selv takk, svarer Sæveraas…. i en helt annen tone enn i Planmøtet dagen før.

I timelisten 15. mai 2009 fører advokatfullmektig Lindstrøm opp: ‘telefon med dommeren’, varighet 0.25 timer til advokathonorar kr. 325, eks moms. De to hadde snakket om stansing av saken, bekreftet tingrettsdommer Sæveraas overfor meg. Se Lindstrøms timeliste under her.

IMG_20141231_0001

Fortsettelse følger.

Lydfil

16 thoughts on “Tingrettsdommer Sæveraas ringer meg etter Planmøtet….

Legg igjen en kommentar

