Dommer Njaal Sæveraas vil innvilge offentlig sakkyndig….?

Sent fredags kveld den 3. juli 2009 ringer telefonen hos meg:

– Han dommeren ringte meg, fordi jeg skrev en mail til ham, der jeg forhørte meg om muligheten til å få dekket sakkyndige via det offentlige, forteller advokat Espen Seeberg.

– Riktig.

Han sa det var mulig, men at han ville ha et prosesskriv med forslag til en sakkyndig, og forslag til mandat. I prosesskrivet begjærer jeg at han åpner en forretning, slik at du slipper unna kostnadene der.

– Høres flott ut!bekrefter jeg lettet.

– Jeg forsto det slik at han kom til å innvilge det. Men vi må komme med et navn, sier Seeberg.

Igjen har tingrettsdommer Njaal Sæveraas gitt inntrykk av å være positivt innstilt, slik Sæveraas flere ganger tidligere har gitt inntrykk av, også med hensyn til stansing av saken. Men som dommer Sæveraas siden har gått bort fra….

Liksom meg, vet ikke advokat Seeberg på dette tidspunktet at tingrettsdommer Sæveraas allerede 12. mai 2009 ble orientert om at saksøkt skadevolder NN har testet positivt på herpes.


IMG_20150320_0001

– Fantastisk at du ringer meg på en fredagskveld mens du har sommerferie. Kan jeg få kontakte lederen av ME-foreningen først og komme tilbake til det? spør jeg.

– Ja det kan du gjøre. Jeg drar på fjellet mandag og tenkte jeg skulle få gjort dette på søndag. Vi snakket om ham som har diagnostisert deg husker jeg. Vi kan foreslå ham, hva? spør advokat Seeberg.

– Ja, det er han som ikke ville bekrefte at det er sannsynlig at herpesinfeksjonen har utløst ME. Han som skrev at det kunne ikke utelukkes, forklarer jeg, og minnes advokat Edmund Asbøll som mente at en slik bekreftelse ikke kunne vedlegges i min sak. «Legen må bekrefte sammenhengen mellom herpesinfeksjonen og ME, kronisk utmattelsessyndrom» hadde Asbøll forklart bestemt.

– Kan vi foreslå ham da? spør Seeberg

– Ja, jeg vil gjerne foreslå ham. Men lurer på om han kan utrede mer enn han har gjort? Eller om han i et sånt mandat kan foreslå spesifikk laboratorietesting hos han utenlandske professoren? undres jeg.

– Det man er ute etter er å klarlegge årsakssammenhengen. Det finnes også standardmandater, men saken din er så spesiell at man må lage et eget. Man spør om det er sannsynlig sammenheng mellom herpessmitte og utvikling av ME- postviralt utmattelsessyndrom. Man pleier slenge på mén, om man er påført varig mén og hvor stort det ménet er. Det har betydning for resten av saken, for ménerstatning og oppresining og alt mulig rart.

– Men vil en medisinsk sakkyndig ha peiling på sånt? Altså vet han hva det dreier seg om å være sakkyndig, og hvordan det gjøres?

– Ja, normalt gjør de det. Helsedepartementet har laget en invaliditetstabell. Der har de listet opp alle de forskjellige tingene. Ditt tilfelle står ikke der. Men sakkyndig vil gjerne finne et eller annet punkt og sammenligne med hvis det er mulig da. Hans hovedoppgave er å si noe fornuftig. Først om herpes, og om den kan føre til ME-syndrom. Det er noe som er nokså nytt. I hvert fall for meg, bekrefter Seeberg.

– Ja nettopp.

– Hvis du mener at han er en fornuftig kar, foreslår jeg at du ringer og spør om han er villig til å påta seg dette? Si at du har advokat som har snakket med dommeren, som har bedt oss komme opp med et navn. Så kan vi lage mandatet. Spør ham rett ut om han er interessert i et sånt oppdrag. Da kan han regne med at det betales av det offentlige. Timeprisen er 870 kroner pluss moms. Da vil han bli oppnevnt av retten, og så er det opp til ham å si hva han trenger av bakgrunnsmateriale og eventuelt foreslå tesing andre steder, forklarer Seeberg. 

– Det høres flott ut! Sier tusen, tusen hjertelig takk, jeg.

– Hvis han skulle si nei, kan du eventuelt snakke med hun i ME-foreningen for å høre om hun eventuelt kan foreslå flere. Vet ikke helt hva slags spesialitet, men de bør ha infeksjonsmedisinsk bakgrunn, bekrefter Seeberg.

– Det er nok han som har vært eneste spesialisten der, svarer jeg.

– Hvis han sier nei kan du spørre direkte om han kan foreslå noen andre.

– Nettopp.

– Hvis han foreslår flere setter vi dem opp på en liste og sender den til retten, så kan retten selv undersøke. Men det er alltid smart om man forhører seg på forhånd med disse legene, for da slipper man bruke unødvendig tid på å lete etter den rette om noen sier nei til oppdraget, forklarer Seeberg.

– Har hørt rykter om at min ME-spesialist er på ferie og ikke tilbake før i september.

– Det får ikke hjelpe! Jeg vil gjerne ha den saken utsatt nå. Jeg sa til han dommeren at dette kommer altfor brått på, at det ikke er sjans å få opp en lege midt i sommerferien. Nei, han skjønte jo det da, men…..

– Sa han det? spør jeg.

– Ja det sier seg selv at alle er på ferie nå, konkluderer Seeberg.

– Men hvis legen er på ferie og ikke til å få fatt i, hva gjør man da? spør jeg.

– Da får du høre med hun ME-dama om hun har andre navn å foreslå. Det er fortsatt tidlig i juli og de fleste er fortsatt hjemme, tror jeg.

– Jeg skal gjøre alt jeg kan, bekrefter jeg.

– Prøv å få tak i noen navn, så skriver vi dem inn. Da lager jeg mandatet ferdig. Har gjort det noen ganger så det er ikke noe problem, forsikrer Seeberg.

På dette tidspunktet er ikke jeg klar over at ME-foreningens leder Ellen Piro er i nær familie med advokat Thomas Piro, kollega av saksøkt skadevolders venn, advokat Chris Sandaker, som begge jobber i advokatfirmaet Kvale.

Skjermbilde 2015-01-28 kl. 06.26.49Skjermbilde 2015-01-28 kl. 06.27.57

 Fortsettelse følger.

Lydfil

One thought on “Dommer Njaal Sæveraas vil innvilge offentlig sakkyndig….?

Legg igjen en kommentar

