Fortsetter samtalen med advokat Steinar Winther-Christensen

Ny advokat Steinar Winther-Christesen? Del 1 av samtalen vår.
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2015/03/15/ny-advokat-steinar-winther-christensen/

Jeg skulle gjerne møtt i retten. Når jeg ikke maktet å møte 19. august foreslo legen at jeg måtte sykemeldes i et halvt år. Det er andre ting som foregår i livet mitt også…. Blant annet en flytteprosess og masse andre greier. Espen Seeberg sa det var veldig uvanlig at domstolen ikke tok hensyn til legeerklæringen, tilføyer jeg.

– Hva gikk den legeerklæringen ut på?

– At jeg ikke var skikket til å møte i retten på grunn av sykdomsforverring.

– Å sånn ja!

– Legen anbefalte ro i et halvt år, fortsetter jeg.

– Derfor ble saken avgjort uten at du var tilstede? spør Winther-Christensen.

– Ja. Derfor krevde motpart forenklet domsavgjørelse. Og fikk medhold hos dommeren…. Jeg skulle selvsagt helst møtt min motpart i retten. Mange vet at han lyver, sier jeg.

– Hva lyver han om?

– Han prøver å legge skylden på meg. Sier blant annet at han ikke visste at han hadde herpes, forklarer jeg.

– Er hans journaler fra den gang fremlagt? spør Winther-Christensen.

– Neineinei.

– Hvorfor er de ikke det? 

– Jeg har forstått det sånn at det aldri har vært tema. Har forstått på Seeberg at det ikke er mulig å legge frem slike journaler fordi det vil gripe inn i…

– Jeg tenker som så at en mann, var han 45 da han smittet deg? spør Winther-Christensen.

– 43.

– Han har sannsynligvis båret på den smitten i noen år, bekrefter Winther-Christensen.

– Selvfølgelig!

– Og hatt utbrudd med jevne mellomrom. Det skjer jo…. De kommer og går.

– Nettopp.

– Han har vært kjent med det, sier Winther-Christensen.

– Ja.

– Og trolig også søkt lege for det, konkluderer Winther-Christensen.

– Han bodde i utlandet.

– Kom han rett fra utlandet til Norge da – i 1988? undrer Winther-Christensen.

– Han kom egentlig rett fra jordomseiling…. Han hadde blant annet bodd sammen med en thai-dame. Hadde hoppet av seilbåten og dratt tilbake til Puket, eller hvor det nå var, til den dama. Men jeg aner ikke hvor han ble smittet. Hvis man nettopp er smittet, er det umulig å ha samleie på grunn av smerter. Derfor antas han å ha hatt en gammel herpes, som han hadde hatt lenge da han smittet meg, sier jeg.

– Kunne det være mulig å få fremlagt hans journaler fra før -88? Fra for eksempel han daværende norske lege? Til belysning om han har søkt medisinsk hjelp for å få behandling for herpesen sin, spør Winther-Christensen.

– Han har innrømmet at han har hatt røde prikker på penis, svarer jeg.

– Har han bekrevet det nærmere?

– Nei.

– Han har altså beskrevet et utbrudd? spør Winther-Christensen.

– Via sin første advokat innrømmet NN at han hadde hatt røde prikker på penis og at han hadde vært til legeundersøkelse for lenge siden, men at prøvene var negative. Slik han husket det, forklarer jeg.

– Har du fått vite hvilke lege det var?

– Nei.

– Om jeg påtar jeg en sånn ankesak så er det et økononomisk spørsmål ute og går her, forklarer Winther-Christensen.

– Kan jeg snakke med forsikringsselskapet en gang til, for å se om det er villig til å omgjøre avslaget? spør jeg.

Det er rart at han Seeberg….Altså hvis han har fått avslag da har han vel henvendt seg dit? Da kan man klage avslaget til forsikringsklagekontoret, forklarer Winther-Christensen.

– Det ble ikke gjort.

– Hvorfor gjorde han ikke det? spør Winther-Christensen.

– Det kan ikke jeg vite.

– Du hadde en forsikring? spør Winther-Christensen.

– Altså, i mange år hadde jeg ingen forsikring i det hele tatt på grunn av den økonomiske situasjonen på sosialhjelpens eksistensminimum. Antar jeg fikk forsikring i If fra 2006 eller 2007, forklarer jeg.

– If har avslått?

– Har ikke snakket med If, bekrefter jeg.

– Du har ikke det?

Seeberg var heller ikke i kontakt med If, tror jeg.

– Kan det tenkes at han har vært i kontakt med If uten at du vet det? Du må nesten få avklart det med Seeberg, sier Winther-Christensen.

– Mitt nye forsikringsselskap hadde hevdet at de ikke kunne gi rettsforsikring, fordi saken min allerede ble påbegynt i 2007, forklarer jeg.

Men da skulle Seeberg gjøre henvendelse til If, bekrefter Winther-Christensen.

– Kjære vene, jeg skal prøve å få brakt på det rene, svarer jeg fullstendig utslått.

– Prøv å få avklart det du. Fordi en advokat har plikt til å avklare dette med rettshjelpsforsikring. Bruk av rettshjelpsforsikring må meldes til selskapet senest etter at tvisten har oppstått. Da kan jeg si nokså sikkert at den fristen på et år forlengst har gått ut…. Så det er for sent. Muligens vil advokaten selv ha et erstatningsansvar hvis den rettshjelpsforsikringen har gått tapt, forklarer Winther-Christensen.

– Å herregud.

Du får lirke ut av Seeberg dette. Vi kan eventuelt skrive et raskt brev til forsikringsselskapet og se om vi får gjort noen undersøkelser før det innegis en anke, foreslår Winther- Christensen entusiastisk.

– Fint. Hvordan skal vi gjøre dette for å kastet oss rundt raskest mulig? Du må også ha sakpapirene fra Seeberg? spør jeg.

– Ja. Få tak i alle papirene fra ham. Så fort du har dem ringer du hit igjen.
Altså ….Jeg skal hjelpe deg så langt det er forsvarlig og ut fra de økonomiske problemene jeg bare nevner for deg, bekrefter Winther-Christensen.

– Forstår.

– Hvordan havnet du i Moss? spør Winther-Christensen.

– Brukte telefonkatalogen. Ringte advokat Gunnheim, som anbefalte sin kollega Seeberg. Det siste Seeberg sa til meg var at dommeren ville avvise saken, at det ikke var beviser nok for at det var saksøkte NN som hadde smittet meg. Jeg ante ikke for 21 år siden at jeg skulle stå i en rettssak mot NN, forklarer jeg.

Saken din er spesiell, bare så du er klar over det. Det er ingen kurant sak, bekrefter advokat Winther-Christensen.

– For alt jeg vet kan saksøkte NN allerede på forhånd, før han smittet meg, ha konsultert sine advokatkompiser om hvordan han skulle forholde seg for å gå fri ved en eventuell smitte. I festen i 1989, det jeg kaller den rene nettsverkbyggingen, hadde NN invitert minst fem – seks advokater. Hans venner, sier jeg.

– Frarådet Seeberg deg å anke? spør Winther-Christensen.

Har ikke snakket med ham. Har ikke fått tak i ham! Jeg ga uttrykk for at jeg var veldig misfornøyd, forklarer jeg.

– På forhånd før dommen forelå?

– I slutten av september. Seeberg sa nei nei til alle mine forslag. Gjentok at det er opp til dommeren, og at dommeren vil ikke ditten og datten, forklarer jeg.

– Du får komme hit så skal vi så på dette. Du må selvfølgelig handle relativt raskt. Jeg er en veldig opptatt person, men har tatt meg tid til denne praten, sier Winther-Christensen.

– Dommeren ville frifinne motpart. Jeg ble fryktelig skuffet, fordi jeg mener at saksøkte NN ikke kan løpe fra ansvaret. Han står jo oppført i min legejournal som smittebærer ved førstegangsinfeksjonen i -88, forklarer jeg.

– Nei.

– Som svar på min misnøye anbefalte Seeberg meg å finne en annen advokat. Vi ble enige om at jeg skulle vente til dommen forelå. Og i ettertid har han ikke ringt meg, selv om jeg har forsøkt flere ganger å kontakte ham, både på sms, på mail og telefon, forteller jeg.

Svakt at han ikke ringer deg da. Jeg vil gjerne hjelpe deg, men det er den økonomiske biten som ikke er helt enkel. Ta kontakt med meg på telefon når du har fått tak i dokumentene, avslutter advokat Winther Christensen. Som noen år senere, i 2013, ansatte advokat Espen Seeberg ved sitt kontor Advokatfirmaet Winther Christensen i Oslo…

Advokatfirmaet Winther-Christensen og min tidligere prosessfullmektig Espen Seeberg https://livserinehelgesen.wordpress.com/2015/04/16/advokatfirmaet-winther-christensen-og-min-tidligere-prosessfullmektig-espen-seeberg/

Researche før du velger advokat https://livserinehelgesen.wordpress.com/2015/02/15/researche-for-du-velger-advokat/

Siste samtale med advokat Espen Seeberg
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2015/03/14/siste-samtale-med-advokat-espen-seeberg/

Straffbart å avgi falsk forklaring i retten.
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2015/03/13/straffbart-a-avgi-falsk-forklaring-i-retten/

Fortsetter.

Lydfil.

11 thoughts on “Fortsetter samtalen med advokat Steinar Winther-Christensen

Legg igjen en kommentar

