Møte med advokat Grøndahl hos Stabell

15. desember 2009
Advokat Anne Elisabeth Grøndahl,
venninne og tidligere kollega til tingrettsdommer Maiken Reehorst, som hadde anbefalt meg Grøndahl, har kontorer hos advokatfirmaet Stabell,  i en gammel bygård, midt i sentrum av Oslo. 

– Jeg har mye å gjøre for tiden, men jeg skal hjelpe deg, sa Grøndahl, som hadde ryddet tid i sin travle hverdag til kort møte med meg, sånn like inn i julen. Jeg fikk rent dårlig samvittighet for å oppta hennes dyrebare tid med erstatningssaken min.

Grøndahl satt bak skrivepulten i et av advokatkontoret Stabells mørke, gamle værelser. Liksom flere av de fem – seks advokatene jeg hadde snakket med i forbindelse med anke til lagmannsretten, hengte også Grøndahl seg opp i forholdet jeg hadde hatt til saksøkt skadevolder NN, etter at han hadde smittet meg.

Mitt forhold til saksøkte skadevolder NN var visst viktigere enn det alvorlige faktumet i saken: at saksøkte NN i en egotripp av et overrumpelsesovergrep hadde smittet meg med livsvarig herpesvirus, og utløst infeksjon som utløste den nevrologiske lidelse ME/myalgisk encefalopati.

– Det er mye ondt blod skjønner jeg, konkluderer Grøndahl etter kort å ha blitt orientert om historikken. Ondt blod? Som om det var en bagatell at jeg var blitt frarøvet halve livet i sykdom på grunn av en egotripper av en mangemillionær? Sykdom som legene manglet kunnskap om. Og en viruslidelse som legene bagatelliserte alvoret av ved å påstå den ville brenne ut…. Noe den ikke har gjort.

– Holder det med en dag i retten? spør Grøndahl og ser på meg. – Antar det, nikker jeg, som jo er uten erfaring fra retten, og knapt aner hva som må til.

– Hvem skal vi ha til vitner da? spør advokat Grøndahl.

Jeg foreslår den medisinske ME-spesialisten ved Ullevål, gynekologen, fastlegen, venninner og en slektning.

Grøndahl vil også vite om mine seksualpartnere etter at saksøkte NN smittet meg.

Advokat Grøndahl sender brev til lagmannsretten, der hun bekrefter å representere meg:
«Undertegnede melder seg som prosessfullmektig for saksøkeren, jf vedlagte kopi av prosessfullmakt. Det bes om at undertegnede blir oppnevnt som saksøkerens prosessfullmektig.»

Samtidig får jeg ‘Oppdragsbekreftelse’ der hun bekrefter betalingsplanen vi er blitt enige om:
«Jeg bekrefter å ha påtatt meg oppdrag å bistå i forbindelse med ankesak for Borgarting lagmannsrett. Timepris er kr. 1.200.- + 25% mva. Jeg ber deg forskuddsinnbetale kr. 2.000 jf vedlagte giro. Neste innbetaling blir 20.01.2010 kr. 2.000, og der etter kr. 2.000 – 20.02.2010. I tillegg påløper utlegg til sakkyndige, eventuelle faktiske utdrag, med mindre du selv utarbeider dette.» 

IMG_20150325_0001

Denne historien til Joan Collins forteller mye om irrasjonelle reaksjoner og handlinger etter overgrep – som kan være uforståelig for andre:
https://livserinehelgesen.wordpress.com/category/joan-collins/

Fortsetter.

One thought on “Møte med advokat Grøndahl hos Stabell

Legg igjen en kommentar

