I møte med advokat Steinar Winther-Christensen

Tirsdag 17. november 2009

I møte hos advokat Steinar Winther – Christensen:

– Kom inn her du, sier mannen som presenterer seg som advokat Steinar Winther-Christensen og viser vei inn til ‘sjefens hule’ som viser seg å være et lite kontor til høyre for inngangsdøren. Han setter seg bak pulten sin, og henviser meg til en stol rett innenfor døren.

På skrivepulten har Winther-Christensen innrammede bilder av familie sin.
På gulvet ligger en åpen skoeske, med tydeligvis ny-innkjøpte ankelstøvletter for menn. Den ene støvletten ligger henslengt utenfor esken. Litt jålete for en sånn eldre kar, tenker jeg der jeg sitter. 

På bakgrunn av mine tidligere samtaler med advokat Winther-Christensen for noen uker siden, forsto jeg det slik at han ville hjelpe meg med å anke tingrettens dom av 26. oktober 2009 til lagmannsretten. Hvorfor inviterer Winther-Christensen meg, overgrepsutsatt kvinne til kontoret sitt en sen ettermiddag, når alle andre ved kontoret har gått hjem…? Det gjorde meg urolig  – og ukonsentrert. Og avvisende, som et slags forsvar, fordi jeg ble ubekvem av å befinne meg alene i øverste etasje i Stortingsgata med en fremmed mannsperson, advokaten Steinar Winther-Christensen.

Ny advokat, Steinar Winther-Christensen? https://livserinehelgesen.wordpress.com/2015/03/15/ny-advokat-steinar-winther-christensen/

Fortsetter samtalen med advokat Steinar Winther-Christensenhttps://livserinehelgesen.wordpress.com/2015/03/15/fortsetter-samtalen-med-advokat-steinar-winther-christensen/

– Du, det var da en merkelig oppførsel du ble utsatt for av ham advokaten din, Espen Seeberg, sier advokat Winther-Christensen.

– Ja, men etter ditt råd fikk jeg jo tilsendt dokumentene i saken, bekrefter jeg.

Dokumentene hadde advokat Winther-Christensen fått levert på døren i forrige uke. Sekretæren hans tok turen ned til gatenivå, for å spare meg for alle trappene opp til kontoret. Der fikk hun overlevert alle dokumentene jeg hadde fått tilsendt fra min tidligere prosessfullmektig Espen Seeberg.

– Jeg har lest dokumentene. Dette er en meget spesiell sak, bekrefter advokat Winther-Christensen.

– Det sier alle, svarer jeg. 

– Hvorfor sluttet du hos Asbøll? Jeg har ført flere saker for Høyesterett, jeg, enn hva Asbøll har gjort, skryter Winther-Christensen.

 

– Alle hevder jo at saken min er så spesiell og vanskelig, derfor våget jeg rett og slett ikke fortsette med advokat Asbøll etter at VG slaktet ham i flere stygge oppslag i februar 2008, forklarer jeg.

 

– Han dommeren i saken din, Njaal Sæveraas, er fra Bergen. Faren hans,  sorenskriveren, han likte så godt sitt eget navn at han oppkalte sønnen sin etter seg selv, forteller Winther-Christensen og humrer.

 

– Jeg fikk aldri møte dommeren i saken min, ettersom den ble avgjort over hodet på meg med forenklet domsbehandling etter at jeg ble for syk til å møte i tingretten, forklarer jeg. Seks menn, deriblant tingrettsdommer Sæveraas, skadevolder NN/min eksmann, og hans kobbel av forretningsadvokater i advokatfirmaet Brækhus Dege, i tillegg til min egen prosessfullmektig, advokat Espen Seeberg, som var blitt så smigret av å bli innlemmet hos de store advokatgutta, hadde avgjort overgrepssaken min uten åpen rettssal, uten vitner og uten tilhørere.

 

– Jeg har aldri opplevd at sak som dette avgjøres med forenklet domsbehandling, gjentar Winther-Christensen, slik han også bekreftet i telefonsamtalen vi hadde for noen uker siden.

 

NN tok seg til rette på meg. Det er årsaken til at jeg ikke kunne se eller vite at han hadde disse røde prikkene som NN bekrefter å ha hatt ved det første samleiet, forklarer jeg.

 

– Hvor gammel er han? spør Winther-Christensen nysgjerrig.


– NN er elleve år eldre enn meg, forteller jeg.

 

– Da var han 43 år…. Jeg tror gjerne at han tok sjansen. Og presset seg til samleie med deg, sier Winther-Christensen.

 

– Etter at vi hadde delt værelse i flere døgn på fjellet, som gode venner, uten at noe hadde skjedd, og NN skulle dra videre med båten fra Oslo samme kveld, var det naturlig å invitere ham inn på en matbit, forklarer jeg og viser til den skjebnesvangre søndagen, da det doble overrumpelsesovergrepet skjedde. Ikke bare ble jeg voldtatt. Uke senere viste det seg at NN hadde smittet meg med genitalherpes, fordi NN i sin egotripp ikke brydde seg nok om meg til å ta på kondom, enda han visste han hadde ‘røde prikker’ – på penis.

 

– Men NN dro likevel ikke videre med båten den kvelden…. Etter at han hadde tatt seg til rette seg på meg, ble han bare liggende der.

 

Jeg kan ha besvimt eller noe slikt….Eller kunne jeg ha blitt dopet ned? Utlandet hadde på dette tidspunktet i 1988 kommet mye lengre innen overgrepskriminalitet og neddoping av ofre – enn lille uskyldige Norge. Overgriper var bosatt i utlandet.. Husker at jeg ut på sene kvelden eller natten kan det ha vært –  ravet jeg over til sengen min. Nesten som om jeg ser meg selv utenfra gjøre det. Husker at jeg sjanglet, som om var jeg full. Men det var da knapt drukket noe som helst. Alt befant seg som i tåke. Eller gikk jeg i søvne? Drømte jeg? NN kom etter. Atmosfæren var iskald. Vi vekslet ikke et eneste ord med hverandre – etter den overrumpelsesvoldtekten. 

– Neste dag, etter at NN hadde dratt med båten, følte jeg meg tom, og nummen, som om jeg befant meg utenfor min egen kropp, tilføyer jeg.

 

Så du angret deg da? smeller det til som spørsmål fra advokat Winther-Christensen.

 

– Angret meg? spør jeg vanntro, og stirrer på advokat Steinar Winther-Christensen, der han sitter bak skrivebordet sitt. Hva mener han? Hva skulle jeg angre? At jeg hadde invitert NN inn i min leilighet og slumret på armen hans? Mistrodde advokat Winther-Christensen meg?

 

Unnskyld meg, men hvem tror han at han er denne eldre, mannlige advokaten, som skryter av at han har vært flere ganger i Høyesterett enn advokat Edmund Asbøll?! Her hadde Steinar Winther-Christensen forledet meg, latt som om han trodde meg, til og med sagt at han ville bistå meg med anken til Borgarting lagmannsrett! Der sitter han og latterliggjør tingrettsdommer Njaal Sæveraas,  og skryter av seg selv, idet han nevner sin argeste konkurrent og kollega, advokat Edmund Asbøll.. Til sammenligning hadde advokat Edmund Asbøll alltid opptrådt saklig og korrekt i sin kontakt med meg. Asbøll hadde ikke sagt et eneste stygt ord om noen (bortsett fra at han kalte min eksmann, saksøkt skadevolder NN treffende nok for ‘en gjøk’). Mens foran meg satt nå en advokat så høy på pæra at han mistet gangsynet i møtet med en eventuell fremtidig klient (meg).

Winther-Christensen bekrefter å ha lest dokumentene. Hvis han likevel ikke hadde til hensikt å bistå meg, skulle han jo har ringt meg på forhånd, slik at vi begge kunne slippe å bruke tid og krefter på et unødvendig møte!

Winther-Christensen hadde narret meg til et møte på kontoret hans, for så å nedgjøre meg og mine smertefulle erfaringer og sorg med tvil. Hvorfor? 

Riktignok hadde Winther-Christensen i vår telefonsamtale nylig innrømmet at han husket advokaten i advokatfirmaet Brækhus Dege fra studietiden «Kjenner svakt til ham fra studietiden. Ikke noe mer enn det. Men det er ikke problematisk. Har ikke sett ham på 35 år jeg….» Samtalen kan leses her: https://livserinehelgesen.wordpress.com/2015/03/15/ny-advokat-steinar-winther-christensen/ Men var det årsaken til den plutselige mistroen til meg og historien min? – Angret du deg da? For et spørsmål fra en advokat som kaller seg spesialist i personskadejus. Winther-Christensen likte meg ikke. Han skulle tydeligvis sette meg på plass. Jekke meg ned noen hakk…og bort fra anke.

 

Spørsmålet hans forvirrer meg. Gjør meg usikker. Kan jeg ha misforstått? Advokat Winther-Christensen trodde åpenbart likevel ikke på meg!

 

Jeg er paff. Kjenner klumpen vokse i maven min. Skuffelsen lammer meg.
Ikke trodd! 

Kan Winther-Christensen ha ment advokat Jan Tormod Dege som er på alder med Steinar Winther-Christensen selv?  

Saksøkt skadevolder NNs venn og forretningspartner Øystein A. Sverre i Brækhus Dege er nå ‘ansvarlige advokat’ for saksøkte NN, min eksmann.


Har advokat Winther – Christensen gjort gode miner til slett spill overfor meg?


Kan Winther-Christensen ha diskutert saken med – eller forhørt seg om saken hos andre advokater i tiden som har gått siden sist vi pratet i telefonen?

Kan han ha snakket med min tidligere prosessfullmektig Espen Seeberg?

Eller hadde Winther-Christensen snakket med noen i ankemotpartens advokatfirma Brækhus Dege? – «Vi advokater snakker sammen» hadde jo skadevolders advokatfullmektig Marcus C. Lindstrøm belært meg da han ringte 20.mai 2009. Les samtalen her:
https://livserinehelgesen.wordpress.com/2015/01/03/advfullmektig-marcus-lindstroms-4-minutters-telefonsamtale-til-kr-325-eks-mva/

Stemningen i det lille kontoret i Stortingsgaten endrer seg. Jeg har mest lyst å reise meg og gå der fra. I frykt for konsekvensene gjør jeg likevel gode miner – og forblir sittende – i påvente av at advokat Steinar Winther-Christensen skal avslutte møtet med meg. 


– Som fysioterapeut skulle du da ha forstått at residiverende herpesutbrudd ikke var bra, tilføyer Winther-Christensen og ser strengt på dumme lille meg, som ikke hadde forstått slikt som selv ikke legene hadde forstått eller visste noe om på den tiden….


– Du skulle gått til sak med herpessmitten innen tre års fristen. Da kunne du nå ha hevdet ME som senskade, forklarer Winther-Christensen. Pussig at han som angivelig erfaren advokat innen personskade ikke engang vet at ME ikke er å anse som ‘senskade’. 


– Jeg kunne ikke gjøre noe. Legene sa herpesviruset ville brenne ut. Jeg ante ikke at jeg hadde ME før NAV sendte meg til undersøkelse ved Ullevål. Der fikk jeg diagnosen ME/G93.3. i  2006. I brevet til NAV fra infeksjonsmedisinsk avdeling henviser ME-spesialisten til at ME kan skyldes infeksjon i forbindelse med herpessmitten, forklarer jeg matt.

Skulle jeg, som fysioterapeut ha forstått det selv ikke legene forsto på den tiden?

Legene som hele tiden hevdet at herpesviruset ville ‘brenne ut’…. Leger som ifølge funn på Internett fremdeles hevder at herpesviruset vil ‘brenner ut’.


– Er du sikker på at du ikke vil gå tilbake til advokat Espen Seeberg da? fortsetter advokat Winther-Christensen. Der kom det! Skulle jeg gå tilbake til advokat Seeberg….? Seeberg som hadde kokkelimonket bort hele erstatningssaken min… Seeberg som var blitt så smigret over å bli innvitert inn fra kulden til de store advokatgutta i Oslo i advokatfirmaet Brækhus Dege, som representerte saksøkte, min eksmann – at Seeberg hadde bidratt til at tingrettsdommer Njaal Sæveraas hadde frarøvet meg kontradiksjon… Seeberg som sågar ga uriktig informasjon – om meg – til Oslo tingrett!

Jeg var så vannvittig sliten! De siste kreftene ble nå liksom sugd ut av meg av en advokat, Steinar Winther-Christensen, som ikke trodde på meg og historien min, og som hadde forledet meg til et møte ved å ha forespeilet han ville bistå meg med anken… Winther-Christensen som ville ha meg til å gå tilbake til advokaten jeg hadde gitt sparken, Espen Seeberg!

 

– Kommer ikke på tale! svarer jeg bestemt. Jeg er sjokkert over hvordan samtalen utvikler seg. Winther-Christensen legger skylden på meg! For at jeg som fysioterapeut ikke forsto det ingen av legene mine hadde evnet å forstå. I tillegg mistror han meg tydeligvis. Det har Winther-Christensen selvsagt lov til.

Den nevrologiske uførelidelsen ME/myalgisk encefalopati G93.3./A04 var ukjent for norske leger, da jeg i 1995, etter syv års residiverende helseplager måtte selge mitt fysikalske institutt – på grunn av plager jeg trodde ville ‘gå over’ bare jeg fikk hvilt meg…. Helseplager som senere viser seg skyldes ME/myalgisk encefalopati.

 

Før  1995 eksisterte ikke ME som sykdom i Norge….


Først året etter dvs i 1996, da jeg allerede hadde solgte arbeidsplassen min,

ble ME/myalgisk encefalopati G93.3/A04 godkjent i Trygdeetat og Rikstrygdeverk som nevrologisk lidelse.

Jeg hadde aldri hørt om ME eller postviralt utmattelsessyndrom før etter at NAV sendte meg til diverse spesialistundersøkelser.

 

Hvordan skulle jeg, som fysioterapeut forstå alvorlighetsgraden av en genitalherpes infeksjon, et virus legene hevdet skulle brenne ut? Kjønnssykdommer er ikke akkurat noe fysioterapeuter behandler.
Hvordan skulle jeg som fysioterapeut forstå residiverende nevrologiske symptom i jevnlige legeundersøkeler fra 1988 til 1995, som heller ikke legene evnet forstå skyldtes den for dem da – ukjente lidelsen ME/G93.3/A04?


Fysioterapeuter er avhengig av at leger foreskriver fysikalsk behandling via rekvisisjon. Slik får pasienten betalt sin andel av den fysikalske behandlingen både fra trygdeetaten NAV, og fra den kommunale driftsavtalen fysioterapeuten har. Legene har den medisinske bakgrunnskunnskapen og bevillingsmyndigheten for utøvelse av fysikalsk behandling i Norge – i alle fall den som gir refusjoner via trygdeverket og kommunen. Behandling hos fysioterapeuter uten slike avtaler med trygdeetat og kommune, vil bli betydelig dyrere for pasienten. 

 

Det var også legene som satte mine residiverende diagnoser fra 1988 – til 1995….

 

– Jeg har planer om å pensjonere meg nå, og trapper ned her ved kontoret. Derfor har nok ikke jeg kapasitet til å ta på meg mer arbeide eller å hjelpe deg, sier advokat Winther-Christensen, og forteller begeistret om en mann som nylig vant en personskadesak, som selvprosederende. Winther-Christensen er tydelig imponert over det. Det er jeg også.

HVOFOR har ikke advokat Winther-Christensen informert meg før møtet at han skal pensjonere seg?


Winther-Christensen forledet meg til å tro at han hadde til hensikt å hjelpe meg med anke til Borgarting.

 

I møtet innrømmer Winther-Christensen å ha lest dokumentene i saken min.


Han kunne da ha ringt meg, fortalt meg at han skulle pensjonere seg! 

I stedet bidrar advokat Winther-Christensen til å tappe meg ytterligere med et for meg totalt bortkastet og tappende møte.

– Jeg kan spørre om en av de andre advokatene her ved kontoret, Thomas Roander, kan anke for deg, hvis du vil, sier Winther-Christensen, og reiser seg. Han går inn i et annet værelse, og kommer ut med en grønn perm, som han legger alle saksdokumentene mine i. (Dette forsøket på å være hyggelig, kunne han ha spart seg.)

– Jeg får tenke på det, sier jeg.

Tar farvel med advokat Winther-Christensen som har kontorer i det som må være et av byens dyreste strøk, rett ved Stortinget.

Vel ute på gaten, pelmer jeg den grønne permen i første og beste søppelbøtte.


På vei til den midlertidige innkvarteringen passerer jeg Tanum bokhandel på Karl Johan. Der kjøper jeg heller en ny perm til saksdokumentene mine.



Advokat Winther-Christensen
 hadde forsøkt å ydmyke meg, påført meg ytterligere skyldfølelse, og forsterket skammen og fortvilelsen, hadde mistrodd meg, samtidig som han fikk meg til å fremstå som en idiot av en fysioterapeut, som ikke hadde evnet å forstå at jeg led av ME/G93.3/A04, da jeg i 1995 måtte selge instituttet mitt på grunn av helseplager. Plager selv ingen lege på den tiden forsto eller kunne noe om.   


I dag er min tidligere prosessfullmektig, advokat Espen Seeberg siden 2013 ansatt i advokatfirmaet Winther-Christensen.

Advokatfirmaet Winther-Christensen har flere ganger de siste årene annonsert via svære annonser i VG, der kronisk syke, personskadeklienter lokkes dit med «no cure no pay«….


Som i annonsene av 14. september 2013 og 1. februar 2014, etter at min tidligere prosessfullmektig, advokat Espen Seeberg begynte der….
Advokater som vil tjene seg rike på kronisk syke ved å fremstå som ‘sjenerøse’?

IMG_20150127_0001

Advokatfirmaet Winther-Christensen har nå to advokater, Thomas Roander og Espen Seeberg som begge tidligere var ansatte i statens Norsk Pasientskadeerstatning (NPE)  – og har kontakt med tidligere kolleger der. NPE er ofte motparten kronisk syke, personskadeklienter møter i domstolen.

Er det lettere å vinne frem med krav mot NPE  for et advokatfirma som lokker med ‘no cure no pay‘ og har to advokater med tidligere kolleger i NPE?

På tidspunktet for mitt møte med advokat Steinar Winther-Christensen befinner jeg meg fremdeles uten fast bolig, flyttende fra den ene midlertidige innkvarteringen til den andre. Mens alle klærne mine, eiendeler og dokumenter befinner seg på eksternt lager. Jeg er tappet av sykdomsforverringer. Dagene tilbringes mer eller mindre sengeliggende i midlertidige inkvarteringer. Min eneste forbindelse med omverdenen er stortsett via epost.

 

Mitt møte med advokat Winther-Christensens gjorde meg skeptisk. Hvorfor hadde han ikke gitt meg beskjed på forhånd om at han skulle pensjonere seg? 


Hva skal jeg gjøre nå – en uke før ankefristen utløper?

 

Det sitter langt inne, men jeg har ingen andre muligheter nå så nærme innpå ankefristens utløp, enn å kontakte advokatfirma Winther-Christensen
for hjelp. Etter at jeg har tenkt meg om noen dager, sender jeg derfor følgende mail til advokat Steinar Winther-Christensen:

Fra: Liv Serine Helgesen 
Sendt: 19. november 2009 16:21
Til: steinar@awc.no
Emne: Vedr.
Hei!
Takk for hyggelig møte på tirsdag!
Har dessverre ikke kunnet kontakte deg før nå. Hvis tilbudet fremdeles står vedlike om å forespørre din medarbeider Thomas Roander om å føre saken min for Lagmannsretten, så takker jeg herved ja til det.

Hvis ønsket oversender jeg gjerne kopi av innvilget rettshjelpsforsikring. Fristen utløper neste fredag den 27.11.09.
På forhånd takk.
PS! Bor fremdeles på midlertidig adresse. Kan treffes på mobil 938 69 228.
Med vennlig hilsen
Liv Serine Helgesen

Innskanning 10

Fra: Steinar Winther Christensen <steinar@awc.no>
Til: ‘Liv Serine Helgesen’ 
Sendt: Fredag, 20. november 2009 9.24
Emne: SV: Vedr.

Jeg har snakket med Thomas Roander, men han ønsker ikke å påta seg dette oppdrag.

Jeg ønsker deg lykke til uansett hvordan du nå går videre.. Du har min sympati.

Mvh

Steinar Winther Christensen

Innskanning 11

Dette er årsaken til at jeg anket til Borgarting lagmannsrett – som selvprosedrende. Og at jeg deretter utmattet – tok imot tilbudet og råd fra tingrettsdommer Maiken Reehorst om å engasjere hennes venninne og tidligere kollega Anne Elisabeth Grøndahl i advokatfirmaet Stabell i ankesaken min.

Skjermbilde 2015-04-10 kl. 06.16.57

Skjermbilde 2017-06-29 kl. 11.26.48.pngSkjermbilde 2015-04-10 kl. 06.17.12Skjermbilde 2015-01-27 kl. 05.14.04

 

Fortsettelse følger.

2 thoughts on “I møte med advokat Steinar Winther-Christensen

Legg igjen en kommentar

